Durf te vragen
Heb jij goed in beeld wat jouw leden verwachten van hun vereniging? Zeg nou eerlijk, hoe vaak spreek jij een lid en stel je de vraag “Wat kunnen wij nog beter doen om jouw lidmaatschap nog waardevoller te maken?” Te weinig toch? Toch is het belangrijk om regelmatig vinger aan de pols te houden met je achterban en te vragen wat zij van hun vereniging vinden.
- Waar zijn ze het absoluut niet mee eens en wat moet anders?
- En waar zijn ze tevreden over?
- Hoe kunnen zij zelf een bijdrage leveren?
- Waarom zijn zij lid?
- Zouden zij de vereniging aanbevelen aan vrienden, kennissen, familie en zakelijke relaties?
- En blijven ze volgend jaar nog steeds lid?
Een vereniging is voor de leden en bestaat door de leden. Dus durf te vragen hoe je een vereniging maakt voor en door leden. Denk aan netwerksessies, één op één gesprekken, interactie via social media, telefonisch contact, via online onderzoek.
Durf te luisteren
Heb je het gevraagd? Durf dan ook te luisteren. Het is niet altijd leuk waar leden mee komen. Dit kunnen klachten zijn, ontevreden over de gang van zaken, het missen van toegevoegde waarde. Durf te luisteren niet alleen naar dingen, die je als vereniging goed doet, maar vooral naar de dingen die anders, beter of zelfs niet meer gedaan moeten worden. Durf te luisteren wat leden van hun vereniging vinden en willen. Waarom zijn ze lid of zeggen zij hun lidmaatschap op? Door te luisteren krijg je waardevolle (stuur)informatie.
Durf te leren en keuzes maken
Heb je de juiste vragen gesteld en heb je goed geluisterd wat leden zeggen en bedoelen? Dan is het tijd om keuzes te maken. Wat gaan we anders doen wat blijven we zeker doen. Wat leren we van deze informatie. De vereniging gaat steeds meer vraaggestuurd werken en handelen. Persoonlijke benadering van leden en hun wensen. Dit betekent duidelijke keuzes maken wat je laat en wat je blijft doen of gaat doen. Keuzes die organisatorische consequenties met zich mee kunnen brengen. Een ander manier van denken en werken vergt.
Leden zijn niet meer automatisch lid en al helemaal niet voor hun hele leven. Als vereniging moet je je blijven bewijzen, relevantie tonen en meeveranderen met de tijd en met haar leden. Leden verwachten toegevoegde waarde van hun lidmaatschap.
Verenigingen moeten de relatie met hun doelgroep/achterban persoonlijker maken, waardoor zij hun doelgroep aan zich binden. Net als in een huwelijk is een open communicatie belangrijk voor een goed huwelijk.
Durf te doen
Durf te stoppen met het aanbieden van diensten waar je leden niet op zitten te wachten. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Maak duidelijke keuzes, focus je op een aantal zaken als vereniging. Kies voor een duidelijke positionering waardoor je voor je leden herkenbaar bent.
Biedt relevante diensten en producten aan. Durf je leden te vragen wat zij nou écht belangrijk vinden. Verenigingen moeten meer gaan naar aanbod op maat. Dit kan door de achterban te segmenteren. Lever toegevoegde waarde door gerichte communicatie en aanbod.
Durf hulp in te schakelen
Besluit je als vereniging om de input van leden te gebruiken als stuurinformatie, maar weet je niet hoe je deze ledeninput boven tafel krijgt? Durf dan hulp in te schakelen.
Durf te verbinden, door te vragen.
Lees hier wat de LedenMonitor voor jouw organisatie kan betekenen.
Vivian Cheung