Weet jij wat jouw leden nu écht belangrijk vinden in de service, het product- en dienstenaanbod en de rol van jullie vereniging? Waar moet je als vereniging mee stoppen en wat kan beter? Waarom is men lid van jouw vereniging? Hoe ervaren zij elk contactmoment en bevelen zij jouw vereniging aan bij vrienden, familie, zakelijke relaties?
Leden willen van hun vereniging voordelen aangereikt krijgen, die waarde toevoegen aan hun werk en hun leven.
Wat is die toegevoegde waarde dan?
We vinden het allemaal belangrijk om toegevoegde waarde te leveren voor de achterban. Maar doen we dit ook en zoja wat is die toegevoegde waarde?
Kan jij als ledenorganisatie of (sport)vereniging waarde toevoegen voor jouw leden? Kan jij je onderscheiden van andere organisaties met jouw aanbod aan producten en diensten? Of draait het niet alleen om producten en diensten op maat leveren?
Toevoegde waarde is..
Toegevoegde waarde betekent voor mij datgene doen wat de achterban van je verwacht en net een beetje extra … Relevant zijn voor je leden, een stukje herkenning in de vereniging, dat doen wat leden zelf niet (alleen) kunnen, goede service en duidelijke communicatie. Ledenorganisaties zijn zichzelf weer aan het uitvinden. Tegenwoordig zijn verenigingen niet meer uniek in het aanbieden van bepaalde producten of diensten. We leven tegenwoordig in een google-tijdperk. Kijk maar naar jezelf als je iets zoekt dan is de kans groot dat je als eerste gaat googlen. Leden vinden op deze manier ook veel (gratis) informatie en documenten op internet. Andere aanbieders zijn gespecialiseerd in producten en diensten, die jij als vereniging ook aanbiedt. Verras je leden, voordat zij jou verrassen door hun lidmaatschap op te zeggen. Continuïteit van lidmaatschap is helaas niet meer vanzelfsprekend. Verenigingen moeten zich (blijven) bewijzen en innoveren.
Rationeel en emotioneel relevant zijn
Of je organisatie nu behoort tot een beroepsgerelateerde ledenorganisatie, belangenorganisatie of ledenorganisatie op het gebied van sport en cultuur, leden hebben behoefte aan een persoonlijke benadering en de verbinding met soortgenoten. Zij willen gehoord worden, een ‘club’ waar zij hun verhaal kwijt kunnen, die opkomt voor hun belangen, een plek creëert om leden te ontmoeten. Het individu lijkt pas te bestaan als het deel uitmaakt van een groep. Community gevoel en persoonlijke relevantie zijn belangrijke drijfveren voor loyaliteit en betrokkenheid. Als ledenorganisatie vertaal je de collectieve belangen naar de effecten voor de individuele leden en bundel je de individuele wensen en issues tot collectieve acties.
Toegevoegde waarde is meer dan alleen rationele relevantie, zoals het aanbieden van een optimale product- en diensten aanbod. Het sociale en emotionele component spelen hierbij een belangrijke rol, zoals betrokkenheid, clubgevoel, verwachtingen en de click. De emotionele relevantie wordt denk ik vaak onderschat.
Het continu inspelen op wensen en behoeften van de achterban draagt bij aan het verenigingsgevoel, herkenning en betrokkenheid. Deze vereniging begrijpt mij en komt op voor mijn belangen.
Hoe kan je rationeel en emotioneel relevant zijn?
Waarde toevoegen aan je service-, product- en dienstverlening is relevant als dit aansluit op de wensen en behoeften van je achterban. Continue feedback van leden geeft stuurinformatie aan de organisatie. Door in gesprek te gaan met leden face-to-face of via surveys tijdens verschillende fases van het lidmaatschap geeft waardevolle inzichten voor iedereen binnen de organisatie.
Veelal in september worden nieuwe plannen voor de komende jaren opgesteld. Hoe wil je je profileren? Waar moet je op sturen? Waar moet je je op richten? Welke prioriteiten en actiepunten vloeien hieruit voort? En hoe meet je de effecten van deze plannen? Hier is input nodig van de achterban. Plannen worden samen ontwikkeld met input van leden. Alleen dan kan je rationeel als emotioneel relevant zijn voor jouw club.
Luisteren kan zoveel zeggen
Ik geloof in het ondervragen van leden om waardevolle informatie te krijgen wat weer teruggegeven kan worden in de vorm van toegevoegde waarde.
Ik ben benieuwd wat jij doet om de behoeften, wensen en meningen van jouw achterban boven tafel te krijgen? Ga jij het gesprek aan met leden? En luister jij naar jouw leden? Luisteren kan zoveel zeggen.
Door te spreken onderscheiden we ons, door te luisteren verbinden we ons… Draait het bieden van toegevoegde waarde hier niet om?
Lees hier wat de LedenMonitor voor jouw organisatie kan betekenen.
Vivian Cheung